2023. február 11., szombat

Lelkészi jelentés a 2022 szeptember 1- december 31 közötti időszakról

 

Székelykáli Unitárius Egyházközség lelkészi hivatala

1/2023 – L.H.

 

Tisztelt közgyűlési tagok!

 

„ Viseljetek gondot azért magatokra és az egész nyájra, melyben a Szent Lélek titeket vigyázókká tett...” Csel. 20,28

 

 Az alábbiakban tisztelettel  teszem közzé a lelkészi jelentésem a 2022 év szeptember 1-december 31 közötti időszakra.  A 2022 év január-augusztus időszakban tett lelkészi munkámról a Jobbágyfalva-Nyárádszeredai Unitárius Egyházközségben végzett szolgálatomról tettem meg.

Jelentésem kezdetén két pontban röviden kitérek a Székelykáli Unitárius Egyházközség lelkészi állására való kinevezésem előzményeire:

1.      A 2022 februári püspöki kihallgatáson elhangzottakat és leírtakat megerősítettem 2022 március 11-én a Jobbágyfalva-Nyárádszeredai Unitárius Egyházközség összevont keblitanácsi gyűlésén -  ahol részt vett a főtisztelendő püspök úr is -  melyben jeleztem, a Magyar Unitárius Egyházi előljáró feletteseimmel,  hogy  2022 őszétől nem kívánok többet a Jobbágyfalva-Nyárádszeredai Unitárius Egyházközség lelkésze lenni és ezzel egy időben kértem a „sajátos lelkészi állásba” való kinevezésem a Marosi Unitárius Egyházkörbe. Miután a Székelykáli Unitárius Egyházközség közgyűlése a hozza tartozó léányegyházközségekkel és szórvánnyal együtt, a püspöki döntésre bízta a megüresedett lelkészi állás betöltését -   teljes tisztelettel tudomásul vettem azt, hogy végzettségemnek és szolgálati régiségem után, a Magyar Unitárius Egyházban nem kaptam alkalmazást kérésemre –és  elvállaltam az egyházközség lelkészi szolgálatát,  ezzel egy időben a lelkészi állás melletti másodállás kérdését is felvetettem.

2.      A lelkészi állásra való jelentkezésemkor a főtisztelendő püspök úrnak a gyülekezeti munkám tervét az alábbiakban foglaltam  össze: a keblitanács között a közösségépítő önkéntességi viszonyra való fokozott odafigyelés, és ennek elősegítése, minden lehetőséget megkeresésével, hogy a gyülekezeti közösség  és a keblitanács közötti közösségépítő kapcsolat gyümölcsöző legyen, szorgalmazva minden lehetséges módon a lelki közösség építését. A meglévő amerikai tesvérgyülekeztettel felvenni a kapcsolatot és lehetőség szerint bővíteni is. A meglévő testvértelepülés mozgalomban jelen lenni lehetőségeim szerint. A településeken jelen levő testvérfelekezettekkel jó szolgatársi viszonyt létrehozni és ápolni. Elképzeléseim között szerepel a gyülekezeti családi kirándulások szervezése valamint minden olyan kulturális és művészeti közösségszervező programok elősegítése, ahol a hitélet és közösségi lelkület megerösödik. Az első időben a parókia, tanácsterem és mellékhelységek felújítását tervezem lehetőségek alapján, hogy kialakuljon az az otthonos és közösségi tér ahol a tevékenységek folynak majd. Ismeretlen számomra a kisillyei  és iszlói unitárius templomok és parókiás épületének az állapota és ennek  lehetséges tatarozási munkálatai.

 

Mindezek után  tisztelettel térek rá az elmúlt időszakról szóló lelkészi jelentésemre:

Szeptember :

Megkezdtem az egyházközségi tagokkal való személyes találkozást célzó családlátogatásokat, amelyet vezettem a lelkészi munkanaplóban. Elsőként az egyházközség idős tagjait látogattam meg , valamint az egyházközségben soron következő keresztelési és esküvői szertartásra ígényt tartó családot és rokonságát látogattam meg.  Elvégeztem a keresztelői és esküvői szertartást . Az idősek családlátogatása rendjén tudomást szereztem egy egy 90. születésnapját ünneplő  idős egyháztag közelgő születésnapjáról köszöntöttünk fel. Jeleztem, hogy szeretném egy kimutatás ha elkészülne a születésnapokról.  

A beteglátogatásokat is végeztem, amelyekről tudomást szereztem. Ugyanakkor jeleztem, hogy szeretném, ha jeleznék az egyháztagok azokat a betegeket akikről tudomásuk van, hogy várják érkezésem. A család és beteglátogatásokat igyekeztem nemcsak Kálban, de Iszlóban és Kisillyén is gyakorolni, lehetőség szerint, bár tudom nem jutottam, juthattam el mindenkihez.  Ebben a hónapban sor került keblitanácsi gyűlésekre is , ahol az egyházközség földjeinek a telekelési ügyvitelei mellett,a karácsonyi csomagok kérdésére, valamint egy pályázati kiírást vitattak meg a jelenlevők és határoztak.

Szintén e hónapban, megemlékeztünk Aranyosrákosi Székely Sándor születésének 225 és halálának a 170 éves évfordulóján a író püspökre , a vallórára járó gyerekekkel. Megkezdtem az iskola vallás órák tartását a székelykáli és iklandi iskolákban, valamint még egy évig elvállaltam a nyárádszeredai középiskolában is az iskolai vallás órák tartását.

Minden szerdán a székelykáli és iklandi, valamint csütörtökön a nyárádszeredai iskolákban tartottam a vallás órákat amit heti rendszerességgel az iskolai programnak megfelelőel végeztem és végzek ezután is. Ugyanakkor  megkezdtem az egyházközségi vallás órákat és később a kátéórát is.

Felvettem a kapcsolatot az ernyei-, genyeszegi-, és hodosi polgármesterekkel. Sor került az első keblitanácsi gyűlésre ahol az őszi hálaadás előtti zenei áhítatot készítettük elő és  megvittatunk egy pár egyházközségi közigazgatással kapcsolatos soron következő kérdést is.

A keblitanács megbízása alapján folytattam az egyházközség földjeinek és épületeinek az elkezdett telekelési ügyiratainak a hivatalos ügyvitelezését – annak ellenére, hogy sok mindenben nem értettem egyet a keblitanács döntésével, hiszen a földek telekelése rendjén az egyházközségnek kevesebb földterület került a birtokába, mint amennyit a birtoklevelekben szerepeltek.

Őszi hálaadás előtti zenei áhítat alkalmával fogadtuk a Nyárádszeredai Bocskai István Női dalkört. Őszi hálaadáskor úrvacsorát osztottam, Iszlóban, Székelykálban, Kisillyében és Marosjárában.

Október

Ez  a hónap a kötelező egyházköri jellegű gyűléseken való megjelenés és az iskolai vallás órák tartása mellett megkezdődtek az egyházközségi vallás órák, a Dávid Ferenc ünnepre való előkészület. Október utolsó vasárnapján Iszlóban Istentiszteletet tartottam. Az októberi kisillyei istentisztelet helyett családlátogatásra és  egyházközségi közügyeket szem előtt tartó szervezésére került sor ( a templom megjavítása érdekében is) Ebben a hónapban került sor a Kisillyei temlom feljavítási munkálatainak a szervezésére,  megkerestem Kóré József vállalkozót, majd a Gernyeszegi polgármestert a templom feljavítása érdekében.A Gernyeszegi Polgármesteri Hivatalnak tisztelettel köszönjük a templom feljavításban nyújtott segítséget!

November

Sor került a második, majd a harmadik karácsonyt előkészítő keblitanácsi gyűlésre, ahova meghívtuk a Kisillyei és Iszlói gondokat is, hiszen az egyházközségi pályázati lehetőségről tájékoztattam a jelenlevőket és kértem ki véleményüket. Folytatódtak a beteg-, és családlátogatások és a vallás órák, mind az iskolában, mind pedig az egyházközségben.November 15.én Székelykálban és Kisillyében is a felújított templomban, Dávid Ferenc ünnepélyt tartottunk a vallás órára járó gyermekkel mindkét helyen.   Advent első vasárnapja előtti szombaton részt vettem az hagyományos adventi gyertyagyújtáson ahol a székelykáli tánccsoport első adventi gyertyagyújtására került sor. E hónap utolsó vasárnapján Iszlóban istentiszteletre-, majd utána egyházközségi fenntartói járulékokat érintő megbeszélésre került sor.

Ebben a hónapban az előzetes keblitanácsi döntés támogatásával  Dániel József gondok, Varga Enikő egyházközségi jegyző közeműködésével és Fazakas Ildikó  szakmai segítségével elkészítettük és elküldtem a Bethlen Gábor Alapkezelő ZRT Alapítványhoz a „Közösségi kontextuális lelkigondozás” címen elkészített pályázatot.  Az alábbiakban a következőképpen foglalom  össze ennek célját: az egyházközség múltbeli értékeire való ráfigyelés és ezek jobb megismerése által megélni a jelen kihívásai mellett a jövőve vetett bizalomnak az azt áldását, ahol a közösség tagjai reménység szerint Kovács István főtisztelendő püspök úr ünnepi szolgálatában részesedve együtt ünnepelhetnek. Ezen az ünnepi eseményen szeretnénk a műemléktemplomok múltjáról és értékeiről többet megtudni és azokról a neves történelmi személyiségekről akiknek az élete összefonódott az egyházközségi közösséggel. Az egyházközségben minden családot szeretnénk ha részt venne annak az emlékszobai kiállításnak az anyagának az összegyűjtésében ahol a családoknak az egyházközséggel való kapcsolatát mutatná be és osztaná meg az kiállítás megtekintőivel. Aranyosrákosi Székely Sándor írópüspök „A székelyek Erdélyben” című költeményének a megismerése, a Kaáli Nagy család öröksége és szellmi-, lelki és más hagyatékának az értékelése a vallásos önazonosságunknak az erősítését kívánja erősíteni.

December

Az iskolai vallás órák és az egyházközségi ügyintézések  mellett családlátogatásokat is végeztem. Megkezdődtek a vallásórák és a konfirmációra való felkészülésre a kátéórák. E hónapnál jegyzem meg, hogy a székelykáli faluközösség vezetői részéről szervezett hagyományos adventi gyertyagyújtásokon részt vettem minden alkalomkor és a negyedik advent alkalmával az iskolai vallásórára járó gyermekek közös éneklése mellett hírdettem az adventi örömüzenetet a helybéli kultúrotthonban. Ebben a hónapban került sor a székelykáli imatermben adventi bibliaórára ahol „A várakozás, mint az ünnepre való lelki felkészülés” témában beszéltem a jelenlevőknek ami után sor került a jelenlevők részéről a közös élmények megosztására. A biblia-órára, mint kedves emlékre fogok emlékezni  és abban reménykedem,  arra bíztatva a gyülekezeti tagokat, hogy éljenek a lehetőséggel és jelenlejenek meg az elkövetkező biblia-órák alkalmával is hogy lélekben épüljünk általa.

Karácsony szombatján a székelykáli templomban sor került a szent esti ünnepségre, a pásztorjátékra,  ahol kiosztottuk a gyermekeknek a karácsonyi szeretet-csomagokat. Az idén a keblitanács jóváhagyásával és támogatásával a javaslatomra sor került az idősek részére való szeretet-csomagok kiosztására is. Karácsony első napján Székelykálban, Kisilyiben és Marosjárában hírdettem az  ünnepi evangéliumot és osztottam ki az úrvacsorát azoknak, akik részt vettek az istentiszteleteken, valamint kérésre elvittem az idősek és betegek részére az otthonaikba is. Karácsony másod napján a székelykáli istentisztelet után Iszlóban került sor az úrvacsoraosztó istentiszteletre valamint a szeretet-csomagok kiosztására.

December 31-én délután 6 órakor került sor az óévbúcsúztató istentiszteletre.

Az érdeklődők figyelmébe ajánlom, hogy az egyházközséget érintő kérdésekről  - így a pályázatról, és más közérdekű tudnivalókról  a https://www.facebook.com/groups/302560615416434  címen az Egyházközség zárt körű facebbokcsoportjában tettem és teszek közzé bejegyzéseket.  A zárt körű facebook társalgót a gyülekezet tagjai hozták létre ahova engem is meghívtak. E mellett egy „WhatsUp” csoportot hoztam létre https://chat.whatsapp.com/CUDLnqJxZXE2TwyQC17eAp , címen,  ahol időnként az elhangzott prédikációk hanganyagát közzé tettem – többé kevésbé heti rendszerességgel -  amelynek prédikáció vázlatait a társalgó csoportban lehetett közvetni. A facebookon van még egy oldal ahol időnként megosztok unitárius közösségünkre vonatkozó bejegyzéseket is , a következő címen: https://www.facebook.com/uniterek.

Továbbá a székelykáli unitárius lelkészi munkámmal kapcsolatos elmélkedéseim és más közéletű tudnivalókat a következő két blogban is szoktam időszakosan megjelentetni: https://csoroszlya.blogspot.com/ , https://szekelykalitovishegyarnyekabol.blogspot.com/, a lelkészi jelentéseim online elérhetőségének a címe, ahova ezt a lelkészi jelentést is feltöltöm a következő címen olvasható, aminelynek előző lelkészi jelentése a 2022 év januártól 1 és  szeptember 1  közötti lelkészi jelentésem olvasható, az előző egyházközségben elvégzett szolgálataimról és egyebekről : https://papidolgok.blogspot.com/ .

Csíkfalva-Székelykál , 2022, december 31 .én, atyafiságos tisztelettel:

                                                                                           Sándor Szilárd,dr -  unitárius lelkész

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése